La llar d’infants l’Espurna s’identifica amb una línia metodològica basada en l’experimentació, la manipulació i el joc com elements claus de l’aprenentatge dels infants.
Partim
sempre de tenir en compte el desenvolupament integral i psicològic del nen/a en
les diferents programacions i nivells i en l’adaptació a la llar, per tant
respectem el ritme evolutiu de cada infant, intentant fer una pedagogia que
s’adapti al nen/a.
Treballem a través de projectes, no
treballem amb fitxes, pensem que l'anticipació d'aprenentatges instrumentals
d'acord amb Loris Malaguzzi, és quelcom perillosíssim ja que roba els
temps que la natura ha donat a la infància empenyent-la cap a una serie
d'aprenentatges merament instrumentals amb el risc de perdre la seva
iniciativa i la seva cultura en la forma original de veure el món.
Es
treballa d’una manera global, ja que
en aquestes edats, els aprenentatges parteixen de l’entorn més proper a
l’infant, i aquest entorn és, als seus ulls, concebut com un tot.
A
través d’aquest mètode global, a partir dels interessos reals dels infants es
potencia el major nombre possible de relacions entre el que ja coneix i la nova informació. La
metodologia que s’utilitzi es caracteritzarà per ser una metodologia activa i globalitzadora, relacionant els continguts amb
la seva realitat més propera.
Treballem
el període d’adaptació com un temps essencial i important per a
l’adaptació dels infants a la llar. Donant a cada nen i nena un acolliment
afectiu i comprensiu, buscant una relació personal i individualitzada, per
poder arribar a sentir-se acceptat i a gust a l’escola.
Les
activitats formatives a la llar
d’infants comencen des del moment en què l’infant entra a la llar i s’acaben
quan se’n va; per tant, tot és
activitat-aprenentatge. Tots els espais i temps de l'escola infantil són privilegiadament educatius.
Totes les àrees es van treballant sempre
i durant tot el curs, no tan sols en unes activitats concretes, sinó també en
el fer de cada dia: el menjar, el dormir, el canvi de bolquers,...
Donem importància al joc en l'educació de l'infant.
"El joc de l'infant consisteix a "perdre el temps", a perdre's en el temps, a trobar-se amb el món mitjançant una relació excitant, plena de misteri, de risc i d'aventura. I el motor d'aquesta acció és el més potent que coneixem els éssers humans: el plaer. Per això un infant, quan juga de debò, pot oblidar-se fins i tot de menjar."
Francesco TonucciProcurem desenvolupar en els nens/es l’esperit crític i la capacitat de saber escoltar, de la mateixa manera que fomentem en els nens/es una actitud de curiositat mitjançant la comunicació, la manipulació i l’experimentació a través de les diferents activitats. Per tant, donem suport al coneixement científic de l'infant.
Segons Emmi Pikler, quan el nen/a actua per la seva pròpia iniciativa i interès, aprèn i adquireix capacitats i coneixements molt més sòlids, que si se li intenta inculcar des de l'exterior aquests mateixos aprenentatges.
La
intervenció de la persona educadora ha d’anar adreçada a facilitar que l’infant
pugui desenvolupar les seves capacitats, que es creï un concepte positiu d’ell
mateix, i que s’afavoreixi una conducta progressivament autònoma.
És
una metodologia en que es fomenten actituds positives envers els aprenentatges,
tot estimulant la curiositat i l’interès per explorar i descobrir; és a dir, consolidant les bases perquè
els infants trobin el gust per aprendre, a través d'activitats, tan lliures com organitzades que influeixin de forma positiva en l'adquisició de seguretat, autoimatge i autoestima.
En
el nostre treball del dia a dia, partim d’una relació molt estreta amb les
famílies, ja que l’educació dels infants és una tasca compartida entre totes
dues parts. Les famílies participen activament a través de diferents
activitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada